5 facts om uro i benene

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Selvom det kan lyde som et lidt banalt og mindre problem, så er det rent faktisk ikke tilfældet. Der er nemlig rigtig mange danskere, der lider af uro i benene, hvilket kan være uhyre generende i dagligdagen. Det kan være svært at sidde stille, og man har et behov for at bevæge benene og det kan give smerter ved hvis man sidder eller ligger ned.

1: Op mod en halv million er ramt

Det menes at mellem 5 og 10% af befolkningen lider af RLS (restless legs) i mindre eller større grad. Der vides dog meget lidt om hvorfor det opstår, ligesom der ikke vides så meget om en direkte handling.

2: RLS ødelægger nattesøvnen

Det siger næsten sig selv, at det kan være svært at få en god nats søvn, hvis man ikke kan holde benene i ro, eller endda får smerter i dem. Nattesøvnen er derfor noget af det, der bliver hårdt ramt, hvis man har urolige ben.

3: Kosttilskud, øvelser m.m kan hjælpe

Jern, B12 vitamin og folinsyre er noget af det man kan behandle med og i nogle tilfælde er det nok til at fjerne symptomerne. Der findes også en række øvelser, man kan lave som hjælper. Der er også mange der oplever succes med eksempelvis yoga, udstrækning, akupunktur, recovery boots som disse, fysioterapi og lignende. Da det er en lidt diffus lidelse, er det meget forskelligt hvad der hjælper.

4: Kan være arveligt

Uro i benene kan opstå i forbindelse med graviditet, sukkersyge og flere andre tilstande, men det kan også være arveligt. I følge tal fra Netdoktor, kan 60% af ramte også finde andre ramte i deres nære familie, hvilket giver det en sammenhæng.

5: Søvn har en stor betydning 

Søvn har en stor rolle i at blive fri for lidelsen. Det kan naturligvis være nærmest selvforstærkende, hvis man ikke kan sove på grund af den. Er man ramt kan det derfor være en god ide at lave øvelser, der holder det lidt nede, lige inden man skal sove. Dog skal det ikke være hårde men lette øvelser. Stræk godt ud hver dag, da det er godt for muskler og led.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *